Dutch Fly Fishing
vliegvissen op forel en vlagzalm
NIEUWS!Vliegvissen!AfbeeldingenVliegenVissenUitrusting
Tsjechië 2010
Ver weg maar adembenemend!
Vanuit Pension Hradék vissen op de Metuje

Eind september was het dan eindelijk zover. Martijn en ik zouden naar Tsjechië gaan om op forel en vlagzalm te gaan vissen. Na redelijk wat zoekwerk was onze keuze gevallen op de rivier de Metuje, die met haar bevisbare lengte van bijna 80 kilometer wel wat anders is dan een Duits riviertje. De Metuje zelf ontspringt op een hoogte van 586 meter in het mooie natuurgebied Adrspach, wat noordelijk van onze locatie ligt. De rivier stroomt vanaf daar door een prachtig landschap en slingert zich een weg naar beneden door de plaatsen Hronov en Náchod, waarna ze in Nové Mesto nad Metuji richting het westen afbuigt. Wij hebben vooral gevist op de rivier tussen Nové Mesto nad Metuji en Náchod en tussen Náchod en Hronov. Een traject van zeker 20 kilometer. Ook mag en kan je vissen op de Upa en de Orlicí. Maar de Metuje was zo verschrikkelijk mooi dat wij deze trip alleen die rivier hebben bevist.

Vlakbij de steden Náchod en Nové Mesto nad Metuji vonden we het pension Hradék, gelegen op 585 meter hoogte in het iets oostelijker gelegen en kleinere dorpje Nový Hradék, aan de voet van het Adelaarsgebergte. We kozen dit pension niet alleen voor de aantrekkelijke prijzen, maar ook omdat het dichtbij alle mooie stekken ligt en vooral omdat het gerund wordt door een aardig Nederlands echtpaar. Aangezien we beiden voor het eerst naar Tsjechië gingen was het erg prettig om nuttige informatie en tips in het Nederlands te krijgen. Want de Tsjechische taal is een taal waarin wij in ieder geval geen enkel herkenbaar woord terug hebben gevonden. Het pension zelf is redelijk eenvoudig maar functioneel. De kamers zijn simpel ingericht maar schoon en hebben een eigen toilet en douche. Daarnaast kun je er beneden al je spullen te drogen hangen. Het ontbijt is inclusief en ’s avonds kun je er voor weinig geld een heerlijk biertje drinken. En voor net iets meer dan 12,50 euro per persoon per dag inclusief ontbijt heb je er gewoon een prima onderkomen.

Wij zijn zelf donderdagavond gaan rijden en kwamen tegen het einde van de volgende ochtend in het pension in Nový Hradék aan. Daar lag onze vergunning voor de rivieren al keurig klaar. Samen met Hilco, de zoon van de eigenaren, reden we naar het gemeentehuis in Náchod om de Rybárský Lístec, oftewel de verplichte Tsjechische staatsvergunning, te gaan halen. Neem wel je Nederlandse vispas of visvergunning mee, want dan schrijven ze zonder problemen die vergunning voor je uit. Wij lieten gewoon ons pasje van de VNV zien, waarmee we direct voor vier euro deze jaarvergunning kregen. Je hebt in Tsjechië dus die staatsvergunning én een vergunning voor de rivieren nodig. Op de terugweg naar het pension liet Hilco ons nog een aantal goede stekken zien. We konden niet wachten om te gaan vissen, want waar we ook bij de rivier gingen kijken zagen we de forellen en vlagzalmen al liggen, gulzig aan het azen.

De eerste stek die we vrijdagmiddag aandeden was werkelijk adembenemend. Na de auto bij restaurant Peklo te hebben geparkeerd, trokken we snel onze waadpakken aan en tuigden de hengels op. In dat restaurant trouwens, dat pal aan de Metuje ligt, kun je heerlijk eten voor een prijs waar je in Nederland net een pakje sigaretten voor koopt. Dus een prima rust- en eindpunt voor je vistrip. We gebruikten beiden een klein drietje met een puntje twaalf als tippet. We hadden al een paar tips voor de te gebruiken vliegen gekregen van enkele Nederlandse vliegvissers, Peter, Hans en Robbert, die ook in het pension verbleven. Van hen kregen we onder andere de Super Pupan. Een echte killer volgens hen.

Maar Martijn begon zoals bijna altijd met een bruine droge Elk Hair sedge. Ik bond er zelf een simpele grijze goudkop nimf aan om de ontelbare mooie geultjes en poeltjes uit te kunnen kammen. We gebruikten vliegen met een maatje veertien als haak. Na een paar minuten ving Martijn al zijn eerste beekforel en ik de eerste vlagzalm. Dat beloofde een hoop goeds! En inderdaad, we vingen die middag en een deel van de avond heel veel vis. Op bruine en beige droge sedges, green olives en diverse goudkop nimfen, voornamelijk beige en bruin. Het formaat van de haak was hierbij niet zo belangrijk. Want ook op de wat grotere nimfen in de wat diepere pools doken de vaak grotere forellen en vlagzalmen met veel enthousiasme.

En er zat veel vis, zowel op de snellere en wat ondiepe stukken als op de diepere pools. En naast wat kleintjes waren ze mooi van formaat, zo tussen de 20 en 35 centimeter. Samen vingen we die middag zeker zo’n dertig vissen, voornamelijk beekforellen, leuk afgewisseld door mooie, gezonde en sterke vlagzalmen.

Een geweldige start! Na een heerlijke maaltijd in restaurant Peklo reden we naar het pension, waar we de ervaringen van die dag onder het genot van een heerlijk glas bier deelden met de andere vijf vliegvissende pensiongasten. Het was hun laatste avond dus we kregen als afscheidscadeau enkele van hun zeer goed vangende vliegen. Zij kwamen zelf al jaren op de Metuje, dus we hadden best hoge verwachtingen van die vliegen.

Na een verdiende nachtrust, want we hadden toch met de heenreis een nachtje overgeslagen, besloten we na het ontbijt naar een andere stek te gaan. We reden naar wat bekend staat als “de waterleiding”. Vanuit Nachod rij je bij die waterleiding zo via een klein weggetje de natuur in en wederom liggen er kilometers rivier tussen de bomen op je te wachten.

Hier was het wel meer zoeken naar vis, en de droge vlieg werd op één forel na totaal niet gepakt. Dus dan maar met de nimf verder. De resultaten werden direct beter, maar het bleef toch zoeken. Met moeite vingen we die ochtend samen zo’n tien vissen. Na de lunch besloten we daarom de rivier bij restaurant Peklo weer eens op te zoeken. We liepen dit keer een stuk stroomafwaarts langs de oever om vanaf daar naar boven te vissen. De wandeling zelf was al adembenemend te noemen.

En daar begon het feest weer. In de stroomnaden en pools lagen vele prachtige forellen en vlagzalmen, die maar wat graag naar onze droge vliegen stegen en de aangeboden nimfen gulzig opzogen. En wat een prachtige natuur, overal rondom je ruige rotswanden en eeuwenoude en indrukwekkend hoge bomen. Die middag vingen we daar samen zeker veertig forellen en vlagzalmen.

Op Zondag reden we op advies van de reeds vertrokken vliegvissers naar waar de Metuje vlak langs de Poolse grens stroomt. Bij een bruggetje parkeerden we de auto en liepen stroomopwaarts langs de rivier. Onderweg zagen we al flink wat stijgende vissen, dus ons hart begon steeds harder te kloppen. Helaas was het inmiddels gaan regenen. Maar de vissen bleven stijgen. En we hadden ons erop gekleed dus er kon niks gebeuren. We stapten via een oud stenen trappetje de rivier in en voor allebei was de eerste worp met de droge vlieg direct raak. Twee beekforellen zagen onze droge vlieg aan voor een echte. We visten allebei met de Super Pupan, een vlieg op maatje 14 gebonden, die we van een van de vliegvissers in het pension hadden gehad. Dit bleek een regelrechte “killer” voor forel, maar vooral voor vlagzalm. Hij deed zijn naam echt eer aan. Want met een roze en geel lijfje en grijze hackles aan de zijkanten was het daar echt een supervlieg. Die dag ving ik met die ene vlieg in een mooie, wat diepere geul tussen twee wierbedden achter elkaar zeker 20 grote vlagzalmen. Een voor een schoten ze op die roze met gele vlieg af.

Maar ook stroomopwaarts vingen we nog een hoop vissen, ook met de inmiddels goed werkende grijze en bruine goudkop nimfen, vooral in de wat diepere uitgesleten geulen in bochten langs de oever. Omdat het bleef regenen en ook steeds harder, vonden we het rond half zes wel prima. We hadden die dag wel zeven uur intensief gevist, en ondanks de aanhoudende regen samen zeker meer dan zestig vissen gevangen, waarvan ook veel op de droge vlieg. Maar die ene echt grote forel die onder een tak lag te azen aan het begin van een pool heb ik die dag helaas niet kunnen strikken. Het was onmogelijk om je vlieg ook maar een paar seconden op de juiste plaats te laten drijven. Een dikke tak en een stevige kolk en stroming gaven die forel voldoende beschutting om niet gevangen te worden. Misschien een volgende keer.

We liepen voldaan naar de auto en reden vanaf de stek naar het stadje Nachod, waar we een heel leuk klein restaurantje vonden op het dorpsplein. Ook daar aten we weer overheerlijk, waarbij de gezamenlijke rekening 14 euro bedroeg, inclusief drinken en fooi. In het pension bespraken we die avond met de eigenaren de dag, wederom onder het genot van een heerlijk Tsjechisch biertje. Maar inmiddels was het helaas steeds harder gaan regenen…

De volgende dag kwamen we bij de rivier aan en ja hoor, wat we vermoeden was waar. Er viel niet meer te vissen in die woeste bruine kolkende rivier. We maakten van de gelegenheid gebruik om die dag Tsjechië te gaan ontdekken. Fascinerend. Je ziet overal de sporen van het communisme nog terug. En ook het feit dat je er met de Tsjechische kroon moet betalen en dat de prijzen voor eten en drinken heel erg laag zijn gaven ons het gevoel terug in de tijd te gaan en echt in een ander land te zijn.

Wij vonden het echt fascinerend en een ontzettend leuke ervaring. En dat, samen met werkelijk geweldig vliegvissen in een indrukwekkende en adembenemende omgeving tegen zeer aantrekkelijke prijzen, doet ons volgend jaar zeker weer terugkeren naar Tsjechië.

Want het is de lange reis meer dan waard!

Voor meer info kijk je op: http://www.vliegvissen-tjechie.nl/

Voor info over het pension: http://www.novyhradek.cz/nl/home.html