Dutch Fly Fishing
vliegvissen op forel en vlagzalm
NIEUWS!Vliegvissen!AfbeeldingenVliegenVissenUitrusting
Lenne 2007
De Lenne, voor grote beekforel!

Op de Lenne bij Rönkhausen en Finnentrop, een mooi stuk rivier, zijn we in mei 2007 drie dagen gaan vissen. We verbleven in Hotel Im Stillen Winkel, een erg leuk gastvrij hotel met een zeer aardige waard. We hebben veel gevangen, vooral op de segde, door deze lekker te laten driften. Ook de goudkop liet zijn waarde weer zien en leverde flink wat forel op.

Grote droge bruine vliegen werden gretig gepakt door mooi gekleurde forellen, in alle maten. En er zaten echt mooie sterke grote beekforellen bij! In het hotel nog twee Nederlandse vliegvissers ontmoet waar we heel gezellig mee hebben gepraat en een flink aantal biertjes mee hebben gedronken. En wat blijkt, goede tips krijg je aan de rivier, maar zeker ook aan de bar!

Helaas hebben we bijna geen vlagzalm gezien, op twee kleintjes na. De aalscholvers zijn ons daar voor geweest.... Maar we gaan zeker terug voor de beekforel, het goede hotel en service en eten én de leuke bar!

Ons verslag van de Lenne in Rönkhausen

Na een leuke vistrip in 2006 naar de Wenne, besloten we op vrijdag 11 mei eens naar de Lenne te gaan, ook in het Sauerland. Geboekt hadden we bij Hotel Im Stillen Winkel in Rönkhausen. Het was half mei, dus met de droge vlieg moest het toch wel gaan lukken. Eerst nog in Finnentrop om een staatsvergunning. Die hebben we maar gelijk voor 5 jaar genomen, zodat we niet ieder jaar naar het gemeentehuis moeten. Nu zitten we tot 2011 gebeiteld. Met de staatsvergunning in de hand reden we naar ons hotel, waar we heel hartelijk werden ontvangen door de eigenaar. Prima hotel, met een leuke bar, waar we al zin in hadden om een biertje aan te drinken ‘s avonds.

Breed, snel stromend en vreemd leeg

We begonnen ‘s middags aan het stuk links van de grote brug, vlakbij het hotel. Een vreemd stuk, heel breed en erg snelstromend. We zagen niks, geen beweging, geen azende vis, niks. We hebben hier een uur gestaan, maar het leek wel of de rivier leeg was hier. Ook twee andere vissers, die we ‘s avonds in het hotel tegenkwamen, bevestigden dit de dag erop. Aalscholvers? Het bleek een jaar later dat we ons erg hebben vergist op dit stuk!

We zijn verder stroomopwaarts gaan kijken. Prachtige stukken, maar heel moeilijk begaanbaar. Door de struiken omdat er bijna niet te waden viel moesten we de stukken bevissen. Niet veel gevangen die dag. Wel een paar forellen op de droge vlieg en nimf.

prachtige beekforellen...

Wederom dat welverdiende biertje

Gelukkig is daar altijd de bar nog! We hebben eerst een lekker biertje genomen. Toen de kaart bekeken en een heerlijk stuk Duits mals biefstuk genomen. Heerlijk! Vervolgens kwamen er twee aardige kerels binnen (Ad en Joep) waarmee we aan de praat raakten. Zij gingen het de volgende dag ook proberen en van hen kregen we de tip om met een grote droge sedge de forel tot stijgen te verleiden. We zullen zien! Met Ad en Joep een lekker biertje(s) aan de bar gedronken en leuk gekletst. Over vliegvissen, techniek, tips, stekken en van alles en nog wat. Het werd laat maar heel gezellig! Het Duitse bed lag weer heerlijk zoals gewoonlijk.

Goede tips!

En inderdaad, de volgende dag bracht die techniek succes! Lekker laten draggen en hup, de forellen schoten erop! Veel gevangen die dag! De tip werkte! Op het stukje bij de brug zijn we begonnen. Ook op andere stukken van de rivier werkte dit goed. Ook met de nimf veel forel gevangen, maar de droge vlieg deed het toch het best. De hele dag lekker aan het vissen geweest. Flink stuk rivier afgelopen. Martin verloor nog zijn doos met zo’n 150 droge vliegen. Gelukkig kregen we ‘s avonds van Joep een aantal mooie sedges. Hiermee konden we de dag erop tenminste vissen. Ook met een droge mudler (klein en bruin) ging het super. Geen idee wat de forellen daar in zien, maar het moet iets eetbaars zijn. Een dikke schietmot?

Verder die dag hebben we hele mooie stukken afgevist, en nog een paar mooie forellen gevangen. Vlagzalm hebben we niet ontdekt, waarschijnlijk hebben de aalscholvers hier, net als op dat hele brede stuk, flink huisgehouden. Op de gekste snelle stukjes stond forel, die als een raket op de segde afvlogen. Het leukste was dat als je een keer of 8 de vlieg over dat stuk liet drijven, de forel hem wel pakte. Op snelle stukken en langzame stukken hadden de forellen echt honger. Vaak ook veel kleintjes, maar er zaten ook hele mooie tussen.

En weer een gezellige vliegvisavond

Die avond hebben we weer heerlijk gegeten en stevig geborreld en met Ad en Joep zitten kletsen over vliegvissen. Wat dat betreft is de service in een Duitse bar heel erg goed. Als je bier bijna op is maken ze weer een mooie nieuwe zuivere pilsener voor je! Wat is het toch leuk, met je maat lekker weg van de wereld en lekker in de natuur vliegvissen en ‘s avonds lekker een biertje drinken en kletsen en lachen. De hoeveelheid vis die je vangt maakt dan echt niks meer uit!

De laatste dag

De volgende ochtend weer begonnen op het stuk waar we zo goed hadden gevangen. Maar nu leek het of ze ons doorhadden. We liepen verder en kwamen bij een mooi lang stuk wat langzaam stroomde. Vooral de diepe uitgesleten oever aan de overkant onder de bomen zag er heel erg aantrekkelijk uit.

Daar zagen we regelmatig stijgende forellen. En soms niet van die kleine ook! We konden er een leuk aantal verleiden tot stijgen. Aan grote droge vliegen, bruin, en allemaal een soort sedge.

En toen kwamen de grote

Het begon met Martin. Na een mooie worp dicht onder de diepere oever bij de overkant bij een stijgende grote forel werd de bruine segde gegrepen met een subtiel slurpje. De hengel omhoog, hangen! Een enorme forel nam direct een run. Martin kwam er al snel achter dat dit een moeilijke dril zou worden. Een grote, sterke beekforel op een puntje 12. En jawel, na zo’n 10 minuten won de forel het, met een onvoorziene harde run brak het puntje 12 op de knoop bij de vlieg. Een hele mooie zestiger beekforel won de wedstrijd. Maar we hebben hem nog wel kunnen zien en bewonderen. Martijn was gelukkiger! Ook hij haakte met een droge borstel een mooie vijftiger! Na een mooie dril kon Martin de prachtig getekende beekforel ongeschonden pakken.

Fotosessie

Na een fotosessie kon de forel weer de rivier in. Met een paar fikse staartslagen dook hij de beschutting van de oever weer in. Tegen half zes pakten we de spullen in en reden we heel erg tevreden terug naar Nederland. Een waanzinnig leuk vliegvisweekend, met helaas wat (mot)regen, maar met hele mooie vangsten en twee heel gezellige avonden in een goed hotel.

prachtig, groot en sterk....

Mei is toch heel leuk om met de droge vlieg te vissen! We hebben echt van deze trip genoten, vanwege de entourage, het hotel en uiteraard de vissen! Hier gaan we zeker nog een keer heen!