Dutch Fly Fishing
vliegvissen op forel en vlagzalm
NIEUWS!Vliegvissen!AfbeeldingenVliegenVissenUitrusting
Wenne 2006
Regen, tóch vis in de Wenne

In de Wenne bij Wenholthausen, hebben we ondanks de regen toch wel mooie en veel vis kunnen vangen. Vooral de goudkopnimf deed het goed vlakbij de bodem. De red tag deed het heel aardig als droge vlieg. Veel langs de rivier lopen op zoek naar stekken, veel van vlieg wisselen en vooral veel vissen zorgden toch voor een hoop mooie forel en vlagzalm.

Hier hebben we hele mooie aanbeten gehad op de droge vlieg. Vlagzalm die ineens uit de diepte omhoogschoot en je vlieg pakte. Prachtig!

Op naar Wenholthausen

Op vrijdag 4 augustus 2006 vertrokken we, opgewonden pratend over het komende vliegvisweekend, rond 7 uur 's avonds vanuit Rotterdam richting Sauerland. Martijn en ik kennen elkaar al zo'n jaar of 20 en iedere keer zeggen we dat we vaker van dit soort vistripjes moeten gaan doen. Twee jaar geleden hadden we een leuke trip naar de Kyll in de Eiffel. Vorig jaar kwam het er niet van maar dit jaar werd de vistrip echt in de agenda gezet. Naar de Wenne in Wenholthausen in Sauerland. We hadden er wat over gelezen op internet en we wilden er graag heen. Via Venlo en Dortmund bereikten we, dwars door een ontzettend onweer en met gruwelijke hoosbuien eindelijk het mooie Sauerland.

Omleidingen

Door vele omleidingen ter plaatse duurde het ook nog eens bijna een uur om het plaatsje Wenholthausen te bereiken, maar rond half 12 's avonds konden we, na een hartelijk ontvangst in Haus Hochstein, ons eerste koude biertje bestellen en werden de nodige visvergunningen aan ons uitgereikt. Prima service van Haus Hochstein! We bleven nog even lekker onder het genot van een paar prachtig getapte koude Duitse biertjes over vliegvissen praten, waarna we onder de wol gingen.

hele mooie rivier met prachtige natuur...

De eerste dag

Na het heerlijke ontbijt, met een zacht gekookt eitje, heerlijke broodjes en beleg en koffie, trokken we de waadpakken aan, deden de vliegvisvesten aan en maakten de hengels klaar. Naast het hotel konden we door het weiland van de boer direct naar de Wenne lopen. Daar aangekomen zagen we direct een aantal stijgende vissen, de harten gingen sneller kloppen dus de droge vlieg werd met trillende handen aan de leader geknoopt. Het water stond door de droge voorafgaande periode flink laag, en was heel erg helder. Waar we aankwamen kon je de brug in het dorp over de Wenne rechts zien liggen. Links en rechts van de brug was een verboden stuk van 50 meter. Uiteraard lagen daar grote en mooie vissen! We begonnen links van de brug, en besloten stroomopwaarts te gaan vissen.

Op het stuk vlak na het verboden gebied kon je, na even aan het water wennen en geconcentreerd kijken, flinke forellen en vlagzalmen in de stroom zien liggen. Op dit mooi langzaam stromende stuk, vlakbij een overhangende boom, lag een flink aantal forellen en vlagzalmen te azen. Al snel werd mijn Red Tag vlakbij de overhangende boom gepakt en kom ik een mooie regenboogforel landen. De mooi getekende en gevormde forel van tegen de 30 cm werd na een foto weer voorzichtig teruggezet.

prachtige regenboog op de red tag...

Mooie vlagzalm

Twee forellen van hetzelfde formaat volgden niet lang daarna. Op dit stuk misten we een flink aantal aanbeten en vingen we nog een paar kleine forellen en twee kleine vlagzalmen. We liepen vervolgens verder naar de waterval die zo'n 300 meter verder lag. Stroomopwaarts lag een rustig breed stuk, waar we eigenlijk niet veel actie zagen. We liepen bovenlangs de rivier en gingen even zitten en keken uit op het rustige stuk. Plots een stijgende vis, waarna ik mijn vlieg direct op die plek presenteerde. Een aanbeet volgde en een leuke vlagzalm van over de 25 cm werd keurig geland. Dat beloofde toch wel wat!

We besloten naar de overkant te gaan, waar je zonder problemen kon werpen door het weiland achter je. Ik probeerde met de nimf in het diepe stuk de bodem af te vissen. Af en toe zag ik een grote vlagzalm achter mijn nimf aanzwemmen. Martijn presenteerde een droge vlieg tegen de oever aan. Vanuit het niets kwam een grote vlagzalm naar boven en greep de red tag van Martijn. Na een leuke strijd werd een vlagzalm van zo'n 30 centimeter onthaakt, op de foto gezet en teruggezet. We vingen allebei nog een fel beekforelletje, waarna we besloten het andere deel van de Wenne te gaan ontdekken.

mooie vlagzalm op de droge vlieg....

Stroomafwaarts van de brug

Dit is een prachtig stuk, met mooie poelen en langzaam en snel stromende stukken. Bij een inkomende snelle stroom probeerde ik met de nimf de vis te verleiden. Al snel  belanden een mooie dik 30 centimeter grote goudgroene beekforel forel en een fraaie vlagzalm in het net. De kwaliteit van de foto van de prachtige beekforel laat te wensen over, die heb ik in de snelheid van alles met m'n mobiele telefoon moeten nemen!

Martijn ruste even uit en keek naar het rustigere gedeelte stroomopwaarts. Een grote stijgende vis deed hem snel opstaan en hij presenteerde zijn droge vlieg keurig volgens het boekje op de plek waar de vis steeg. De eerste worp, raak! Een grote vlagzalm had zijn vlieg gepakt. Een fikse dril volgde, en Martijn maakte zich klaar de vis te landen. Ik pakte snel m'n camera en begon te filmen. Wat een geluk, want een mooie en onvergetelijke actie van Martijn volgde.

Hij deed een stap opzij, stapte in een kuil, draaide om zijn as en ging met een geplons en gekletter neer in de rivier. De vlagzalm rook zijn kans, onthaakte zichzelf en Martijn zat op zijn knieën, zonder vis en met de haak in zijn hand te lachen in de rivier. Dat filmpje hebben we 's avonds onder het genot van een biertje nog vaak lachend bekeken.

prachtige stukken rivier...

Op naar een welverdiend biertje

Ik ging, nadat ik bijgekomen was van het lachen, weer verder met nimfen in de snelle stroom. Een felle aanbeet volgde direct en een prachtig groen getinte beekforel van dik 30 centimeter werd na een korte dril geland, onthaakt, gefotografeerd en teruggezet. Een kwartier later haakte ik nog een kleine vlagzalm, waar tot mijn ontzetting een enorme forel achteraanzwom! Die kon ik echter niet verleiden, dus togen we weer richting brug en sloten de dag af bij het stuk bij het hotel, waar we nog ieder een vlagzalm haakten.

Na het omkleden gingen we uiteraard een paar welverdiende en heerlijke biertjes drinken. Na het douchen werd het tijd voor de Sauerlandse kookkunst. De schnitzel was super, met een heerlijke salade en frites. Na het eten barste een enorm onweer los, wat gepaard ging met de nodige hectoliters regen. Ook gezellig, met noodweer in het café van Haus Hochstein.

hele mooie vlagzalmen...

De volgende dag

Zondagochtend, wederom na een heerlijke nachtrust en een heerlijk ontbijt, begonnen we weer aan een mooie visdag. Maar de rivier was die nacht door de regen veranderd van een kraakheldere stroom in een donker gekleurde rivier. Toch zagen we stijgende vissen. We begonnen weer op het eerste stuk.

Martijn viste met de droge vlieg en haakte en lande een mooie vlagzalm en een pittige beekforel. Ik viste met de nimf en kon ook een vlagzalm verleiden. Na een paar gemiste aanbeten trok een vis mijn leader met een ruk naar links. Ik sloeg aan en een enorme run volgde. Een echt grote beekforel had de nimf genomen en verzette zich heftig! Martijn rende naar het fototoestel maar plotseling schoot de haak uit de bek van de forel. Los! Jammer, jammer, jammer, toch wel een dikke veertiger! Maar soms wint de vis! Even later kon ik gelukkig een prachtige vlagzalm landen, die alleen niet wilde poseren voor de foto! Ook dan wint de vis het soms van je!

Helaas, het einde nadert

Inmiddels was het al over drieën en we besloten stroomopwaarts terug te lopen en de dag bij het stuk bij het hotel af te sluiten. Daar haakte ik nog een leuk beekforelletje en Martijn een mooi vlagzalmpje. De vermoeidheid van twee dagen intensief vliegvissen, lopen en werpen liet zich toen wel zien, want we misten veel mooie aanbeten, maar ook veel vliegen bleven achter in een boom of tak. Duidelijk een teken om het leuke vliegvisweekend af te sluiten. Na een heerlijke maaltijd namen we afscheid van het hotelpersoneel en reden we door het mooie Sauerland weer naar Nederland.

Goed bestand aan vis

De Wenne, een mooie rivier met een goed bestand aan regenboogforellen, beekforel en vlagzalm. De meeste van mooi formaat. De omstandigheden waren niet ideaal, door de droogte en door de daarna heftige regenval, maar met samen meer dan 25 vissen was het toch een weekend om nooit te vergeten.

We hadden veel succes met de droge Red Tag en een snelzinkende imitatiegarnaal, met een donker schild en in de kleuren oranje en groen.

en hele mooie sterke forellen!