Dutch Fly Fishing
vliegvissen op forel en vlagzalm
NIEUWS!Vliegvissen!AfbeeldingenVliegenVissenUitrusting
Kyll 2007
Weer op de Kyll in augustus

Warm en heel weinig activiteit. Dat is wat we hebben ervaren op de Kyll in augustus 2007 in Birresborn. Geslapen in Hotel Zur Krone (heel erg saai!). Met veel moeite toch nog wat vlagzalm en forel weten te vangen, voornamelijk met nimfen en goudkoppen. Hier en daar ook met de droge vlieg. Maar wild was het niet door de warmte.

Actief waren ze zeker niet, geen stijgende of azende vissen te zien! Dus nu ook weer, veel vissen, lopen en wisselen van vlieg! In drie dagen met veel moeite zo'n 25 vissen weten te bemachtigen. Wel heel mooie vissen, gaaf en prachtig van kleur. Op een enkele vlagzalm na, allemaal met de goudkop en zware nimfen gevangen.

De forellen waren soms niet groot, maar wel prachtig!

En... in het dorp, vlakbij de brug, een leuke biertuin waar het 's avonds heerlijk toeven en eten was, want de schnitzel bij Hotel Zur Krone was de 10 euro echt niet waard! We denken dat een trip in het voorjaar hier toch de moeite waard kan zijn. Misschien doen we dit nog eens...

Richting het mooie Sauerland

Wederom op vrijdagavond 3 augustus vanuit Breda richting het mooie Sauerland. Martijn woont inmiddels in Amsterdam dus het was het makkelijkst om in Breda af te spreken. De spullen van Martijn in Martin’s auto overgeladen en met de TomTom richting de Kyll in de mooie Eifel. We hadden er ontzettend veel zin, al zou het een rampvangst tripje voor Martijn worden. We kwamen tegen half tien aan in het dorp en melden ons bij de eigenaar van het hotel. Een aardige vent. We gingen maar direct zitten om een schnitzel te bestellen en een lekker biertje. De schnitzel was echt niet om op te eten, te dik en te vet. Maar goed, toch maar opgegeten vanwege de honger.

Geen muziek maar wel dronken locals

Na een aantal lekkere biertjes aan de bar zijn we richting hotelkamer gegaan. Na een overheerlijke nachtrust en een prima ontbijt togen we richting rivier. We gingen het eerst op het bovenste deel proberen. We parkeerden de auto aan de kant van de weg op een parkeerplaats en liepen door het weiland richting rivier. Prachtig helder en soms flink stromend keek de Kyll ons uitnodigend aan. Martijn begon droog en Martin begon met een goudkop nimf. En al snel kwam de eerste beekforel op de kant. Met de goudkopnimf en een garnaalimitatie had Martin flink succes.

mooie vlagzalm met de goudkopnimf...

Stroomopwaarts

Martijn had nog geen resultaat met de droge vlieg dus we besloten verder stroomopwaarts te lopen. Veel stijgen zagen we niet. Het was ook erg warm, zeker 30 graden. Martin bleef met de nimf proberen en had er redelijk succes mee. Martijn bleef doortastend met de droge vlieg maar er was geen vis die hem bliefde. In een diepe pool nog een mooie vlagzalm gehaakt op flinke diepte en een aantal beekforellen met de nimf. Tegen het einde van de middag gingen we naar het dorp terug om wat te drinken en eten. We ontdekten een echte Biergarten in de buitenlucht, dus als een magneet werden we daar naar toegetrokken!

Na een paar grote pullen bier, braadworst, curryworst en pizza gingen we weer richting rivier. Bij de brug zagen we wel stijgers, maar veel succes hadden we niet! Martin kreeg er een te pakken met de nimf. Verderop hebben we het nog geprobeerd, en ook daar bleef het bij één forel. Maar weer terug naar de Biergarten dan maar! Toen die dichtging togen we naar het hotel, waar we nog een paar lekkere biertjes hebben gedronken en geprobeerd hebben een gesprek te voeren met een aantal vliegvissende Limburgers. Van hen de tip om de Lieser eens te proberen. Wie weet!

heel mooi, helder, maar zeer lastig te vangen

De volgende dag

Na wederom een lekker ontbijt gingen we vol goede moed het andere stuk van de Kyll proberen. Bij de brug vlakbij het oude tankstation begonnen we met de droge vlieg. Martijn had nog geen schub aan de haak kunnen slaan, dus die moest en zou er toch één vangen! Geconcentreerd viste hij de stukken af met de droge vlieg, maar niks en niemand steeg. Martin liep een stuk verder en ging bij een stuk zonder begroeiing de rivier in. Met verre worpen ging een goudkopnimf richting de begroeiing net na de bocht waar Martijn viste. Links liep een grote hoge muur wat het geheel een mooie sfeer en uitstraling gaf. Na twee worpen was het raak, een mooie vlagzalm pakte enthousiast de nimf en werd onthaakt, waarna ze weer snel richting haar standplaats zwom. Na vijf minuten volgde nog een mooi getekende beekforel. Toen was het daar gedaan. Martin liep terug naar Martijn, die nog steeds geen succes had.

hele mooie felle beekforellen...

Bij de brug

We besloten het weer eens bij de brug te gaan proberen. Voor de eerste bocht zagen we een aantal vissen liggen en stijgen, vlagzalm! Na 3 keer van vlieg wisselen lukte het Martin uiteindelijk met een klein zwart vliegje een hele leuke vlagzalm te vangen! Hij wist daarna nog een forelletje te vangen met een nimf, maar verder was de dag niet echt succesvol. Het was heel erg warm en de vissen waren lui en aasden niet erg. Zeg maar bijna niet. Na nog een aantal pogingen bij de brug gingen we weer richting Nederland. Het was weer een heerlijk weekend, al was het voor Martijn niet erg succesvol. Maar that’s all in the game!

goudgroen gekleurde beekforellen met prachtige stippen!